Jedan dan u Lagosu

Liliana K story Ljiljana Kostic
Liliana K u Lagosu

Bila sam potpuno sama u “lounge”-u na aerodromu u Abudzi. Skoro da sam bila potpuno sama na celom aerodromu. Iako je bilo oko sest sati ujutru i vec je trebalo da pocnemo da se ukrcavamo na “prvi jutarnji let” za Lagos, saznala sam na pultu da ce let kasniti. Dok sam pila kafu i pripremala se za predstojeci sastanak u Lagosu, vrata “lounge”-a su se otvorila i instiktivno podignuvsi glavu, ugledala sam detence. Dete od najvise dve godine je nekako poguralo vrata i u svojoj beloj benkici usetalo u “lounge”.

Beba na aerodromu

Tek je otpocela moja druga godina u Nigeriji, i jos uvek se nisam navikla na sve cudne situacije koje se ovde mogu dogoditi, pa sam detence i uslikala. I dalje ne znam cija je beba bila ali joj je radnica pomogla da izadje odatle. Ni dan danas se jos uvek nisam navikla na cudne dogadjaje u Nigeriji, ali sam se navikla na konstantna kasnjenja i “africko vreme”. Secam se da sam tada sedela isfrustrirana cekajuci da nas pozovu da se ukrcamo.

Cekala sam vise od 4 sata. Konacno smo se ukrcali oko jedanaest. Sad znam da je moglo biti i gore. Na jednom mom putu u Lagos nakon toga umesto u 7 ujutru poletela sam u 7 uvece, jer su na razglasu na svakih sat vremena govorili da ce let poleteti za sat vremena.

Odmah da razjasnim, nisu sve lokalne kompanije takve. Ako vas prilika navede da letite iz jednog nigerijskog grada u drugi, obavezno se raspitajte koja je avio kompanija najbolja. Ja imam svog favorita ali ga ne bih reklamirala ovim putem.

Dakle, da se vratim na let. Nakon sat vremena mirnog leta, pred sletanje, javio nam se pilot da nam kaze da ne mozemo da sletimo odmah na aerodrom, i da cemo neko vreme kruziti nad Lagosom, jer jedan “jako bitan” politicar (opet necu navesti ni ime ni poziciju), polece svojim privatnim avionom, i zabranjene su sve aktivnosti na aerodromu. Nikom nije bilo prijatno. Culi su se razni komentari, a Nigerijci vole da se sale na racun svojih politicara, tako da je 45 minuta letenja nad Lagosom provedeno u smehu i kritikovanju nigerijske politike.

NA PUTU

Na aerodromu su me sacekali vozac i jos jedan radnik u mojoj firmi. Dok sam izlazila, najezda nudjenja taksija, kolica i deviza od stotinu ljudi sa svih strana me je preplavila. Bila sam srecna kad sam konacno usla u auto i krenula ka mestu sastanka koji je trebalo da pocne pre recimo 3 sata. Vozac me je obavestio da “imamo srece” pa “nema guzve”, tako da bi trebalo da stignemo za nekih sat, sat i po. I dan danas ne znam kako sam prezivela te prve dve godine konstantno isfrustrirana kasnjenjem ljudi i prevoznika. A da ne pricam o stresu voznje po putevima.

Ako sam i mislila da sam sve videla- definitivno nisam. Lagos je bio posebna ludnica! Kao glavni industrijski i komercijalni grad u Nigeriji, sa nalazistima nafte, glavna luka, bivsi glavni grad i svojih registrovanih 18 miliona stanovnika- ma mozete samo da zamislite!

Po auto putu od 4, 5 traka, vozili su se automobili, kamioni, kombiji, autobusi, motociklisti, Keke Napep (trociklisti)… Ljudi su konstantno pretrcavali autu put (sto me takodje i dan danas sokira i u Abudzi), a prodavaca svega i svacega je milion!

Dok smo se vozili, ispred nas, na sred puta se zaustavio jedan kombi. Dok sam u soku gledala sta se desava, shvatila sam da je stao da istovari putnike. Ako me je to sokiralo, sledecu scenu znam da cu pamtiti do kraja zivota. Iz kombija koji je mogao da primi desetak ljudi, pocelo je da izlazi, pa oko trideset! Izgledalo mi je kao neka iluzija, magicni trik! Pitala sam vozaca i asistenta, sta se desava i kako su, pobogu, ovoliki ljudi stali u kombi. Oni su se smejali i objasnili mi da je to u sustini javni prevoz, i da kad ga vidis, ulazis kako znas i umes, jer moras da stignes do svoje destinacije, a zbog ogromnih guzvi u saobracaju po kojim je Lagos poznat, nikad nisi siguran kada ce sledeci naici. Takodje su mi objasnili da su svi ovi ljudi sedeli jedni drugima u krilu i da nije bio nikakav trik!

Zgurani ljudi u kombiju

U nastavku puta uspeli smo da izbegnemo minimum dvadesetak sudara, i bili smo svedoci dva, od kojih je u jednom auto prevrnuo Keke Napep (sva sreca nije bilo teze povredjenih).

Zamislite kako izgleda kad 18 miliona ljudi zivi na jednom mestu. E, i u Nigeriji. Lagos je ogroman i prenaseljen. Predgradja Lagosa su izrazito siromasna. Ali centar grada ima oblakodere, gomile internacionalnih hotela, ma sve sto treba da ima jedan moderan grad. U samom centru sam se osecala kao na primer, u Londonu ili Nju Jorku jer su se i vozile i setale sve moguce svetske rase i nacije. Naravno, Nigerijci prevladjuju.

Lagos

S obzirom da sam zakasnila na sastanak, rekli su mi da je osoba koju je trebalo da vidim otputovala i da ce se vratiti za dva dana. Rekla sam vozacu da krene nazad ka aerodromu, ne bih li uhvatila neki od poslednjih letova za Abudzu. On se nasmejao i rekao mi da je sada saobracaj toliko haotican da sanse nema da uhvatim ni poslednji let. Bilo je oko tri popodne. Poslednji let je bio u sedam.

Nisam zelela da poverujem, ali nakon sto sam se konsultovala sa svojim sefom, odlucila sam da prenocim u najblizem hotelu. Do najblizeg hotela smo se vozili, to jest mileli sat vremena, iako u normalnom saobracaju treba maksimum sedam minuta.

MESEC DANA U LAGOSU

Imala sam srece da je hotel u kom sam odsela (takodje preskup, iako nije bio nista posebno), imao pogled direktno na luku. Lagos je lociran na Atlantskom okeanu, na zapadu Afrikckog kontinenta. Svaki dan sam uzivala posmatrajuci neverovatne brodove sa neverovatnim imenima sa razlicitih krajeva sveta kako ulaze i izlaze iz zaliva propracene neverovatnim izlascima i zalascima sunca.

Lagos Liliana K nigeria blog Ljiljana Kostic
Zalazak sunca u luci Lagos
Liliana K story Ljiljana Kostic Nigeria Serbia
Lagos Port
Lagos Liliana K story Ljiljana Kostic Nigeria Serbia
Brod U Lagos luci

Da skratim pricu, osoba sa kojom je trebalo da se nadjem se vratila u Lagos posle sedam dana, svaki dan mi govoreci: “Stizem, stizem”, i “Evo, zovem cim stignem”. Papir koji je trebalo da potpise prosledila je drugoj osobi u firmi koja je trebalo da se vrati “sutra” sa svog puta. Osoba se vratila tri dana kasnije, ali nas je uhvatio i vikend. Ta osoba je opet prosledila trecoj koja je bila na seminarima i tako dalje i tako dalje.

Odecu sam kupila u nekom lepom, jeftinom butiku, jer nista nisam ponela sa sobom. Generalno mislim da znam da uzivam u zivotu, tako da sam uzivala i u Lagosu tih neplaniranih mesec dana. Iako nisam navikla na tolike ljude i tolike guzve u saobracaju (volim velike gradove samo kad imaju podzemnu zeleznicu, Lagos je nema), Lagos je zaista grad koji ima sve i sirokim rukama je otvoren da primi razlicite ljude.

Posmatrala sam luku svaki dan, i bila sam zgrozena zagadjenjem. Jedna od grani kojim se moja firma bavi je zastita zivotne sredine, posebno vode, i to mi je malo i profesionalna deformacija. U delu gde je luka, voda je siva od nafte i ulja, a prelepe bele pescane plaze u tom delu grada imaju fleke od nafte. O kolicini smeca koji pluta i koji je na obali ne zelim ni da pricam. Takodje, mnogi koriste camce kao prevozno sredstvo sa jednog kraja grada na drugi, pa se tu stvara jos vece zagadjenje u svakom smislu.

Fleka od nafte na pesku

Sa druge strane, podalje od luke, Lagos ima plaze kojima mogu da pozavide i Karibi i Maldivi. Bogati imaju svemirske jahte kojim “kruze” po plazama i “fensi restoranima”. Da napomenem, bogati u Nigeriji su bogati od nafte (i politike) tako da to nije “klasicno bogatstvo”, ako me razumete na sta mislim.

Restorani, barovi, soping centri, ma Lagos je raj za sve koji vole drustveni zivot i da “naprave pare”. Naravno, kao u svim ostalim gradovima te velicine u svetu, i u Lagosu treba biti oprezan u odredjenim delovima grada. Ali Lagosu kao metropoli zaista nista ne fali. Ko voli takav nacin zivota i nije mu problem da tri sata sedi u automobilu, Lagos je definitivno najbolje mesto u Nigeriji.

Lagos

Za mene licno povratak u Abudzu je bio odmor za mozak. Manjak gangule, siroki putevi, zgrade sa prostorom i cist grad su za mene idealni uslovi za zivot, pa i nek je manji izbor restorana, bazena, butika i svega i svacega sto nude ulicni prodavci.

Takodje valja napomenuti da su Nigerijci iz Lagosa izrazito ponosni sto su bas iz Lagosa i obozavaju svoj grad, i vise nego Beogradjani. Valjda to tako biva u metropolama. Postoji beazbroj pesama o Lagosu, muskarcima iz Lagosa, lagoskim devojkama, ili gde se ponosno pominje “Ja sam iz Lagosa”, ponosnije nego kad amerikanci kazu: “Ja sam iz Nju Jorka”.

Dok sam se vozila ogromnim autoputem da “uhvatim” let za Abudzu posle mesec dana,  posmatrajuci kako vozac iskusno izbegava stotine sudara i uspeva da ne pregazi pesake koji pretrcavaju, putnike koji izlaze na sred puta i ulicne prodavce, gledala sam milione ljudi kako zure nekud, prodaju razne stvari pored puta, cekaju autobuse; osvrnula sam se na barake pored vode, na nekoliko stotina camaca koji su prevozili milione ljudi dnevno sa jedne strane zaliva na drugi; videla sam obrise brodova koji su dolazili ko zna sa kog kraja sveta da pokupe naftu ili dovezu automobile i slicne proizvode iz drugih gradova…

Lagos Liliana K story Ljiljana Kostic Nigeria Serbia
Jedna od plaza u Lagosu

U Lagosu je zivelo nesto posebno, nesto drugacije. Nesto sto se uvlacilo u sve ljude koji malo duze vremena provedu u njemu i ostajalo tu zauvek.

Svaki naredni put kad sam dosla u Lagos, taj njegov deo koji je ziveo u meni bi ponovo zaigrao od srece. Posetiti Lagos, je kao videti nekog starog prijatelja koji je od kad ga znas bio prepun zivota i zarazne pozitivne energije. Vec par godina me put nije naneo tamo, i taj deo Lagosa u meni je postao nemiran, i zeljan te energije, resio da napise pricu o Lagosu.

Liliana K

Advertisements

One Comment Add yours

1. Vesna says:

Uzivanje uz svaku pricu!!!